X
Dating & mødested for dig over 50

Opret gratis din profil

Søger du nye venner eller måske en kæreste? Senior.dk er et mødested og datingside for alle over 50 år.


Jeg er en

Jeg søger

Mit postnr
 

Hvem betaler for daten? Er det manden, kvinden, begge?

Af David Fønsbo, 9. aug. 2015, kl. 07:30
Hvem skal betale for daten?
Er det manden, der skal betale? Er det den, der inviterer der skal tage sig af regningen?

Vi er blevet mere ligestillede end nogensinde før og mange kvinder vil gerne dele regningen - betyder det at vi skal splitte betalingen i to når vi er på date?
Hvem betaler for daten

Her i disse ligestillingstider er der mange debatter i gang om hvem der betaler for en date. Traditionelt har det været mandens opgave, og på vores forældres tid var det en udpræget mandeopgave at sørge ikke bare for betalingen, men også alt det praktiske med at hente kvinden, få hende til at føle sig underholdt og til sidst at følge hende hjem igen.

Men mange mænd i dag er trykket af ligestillingen og tror, at når kvinder vil tage mere ansvar, vil de også betale eller i hvert fald bidrage til regningen på en date.

En veninde jeg har, var for nylig på en date med en mand, som hun syntes virkede rigtig sød og fornuftig. Alting gik godt på daten, de snakkede godt og der var bestemt mere i luften. I hvert fald indtil regningen kom, og han foreslog at de skulle splitte den. Hun havde egentlig slet ikke noget i mod at dele regningen i to, men da han foreslog netop det, var det ligesom der skete noget. På få sekunder dalede han i hendes agtelse og hun mistede interessen for ham – sandsynligvis fordi han kom til at virke nærig – sagde hun.
Hun ville selvfølgelig ikke begynde at ødelægge stemningen mere end den allerede var blevet, så hun accepterede, som den udglattende kvinde hun nu er, at dele regningen i to.

Men hun grinede da hun fortalte om det, fordi som hun selv sagde: Det er da fremgang i forhold til sidst. Og så fortalte hun om en tidligere date, der egentlig også var gået godt, men hun havde under hele daten haft en fornemmelse af at han holdt noget tilbage. Alting gik simpelthen for nemt, han var enig i alt og hun havde den der fornemmelse af at når noget er for godt til at være sandt, så er det nok fordi det er sådan det er. Hun vidste ikke hvad det var han holdt tilbage og hun spurgte ham heller aldrig. For da regningen kom og han ville betale, havde han pludselig glemt sit Dankort og spurgte om hun kunne betale...
Hun var ret sikker på at det ikke var sandt at han havde glemt kortet, så de sås aldrig igen.

Selv har jeg det sådan at uanset om det er kvinden eller det er mig der inviterer på en date, så insisterer jeg på at betale for gildet. Simpelthen ved bare bede om regningen, betale den og evt. lade en passende drikkeskilling ligge tilbage. Eller bare rejse mig og gå hen til kassen, afregne og sætte mig ned igen. Nogle gange tilbyder kvinden at betale – eller i hvert fald at give et bidrag. Der er jeg så gammeldags, at det overhører jeg fuldstændig. Ikke for at virke checket eller overlegen, men den slags kan jeg godt lide at have styr på.

Jeg har aldrig hjemme fra lært om Emma Gad og Galanterier, så det har jeg selv i en voksen alder måttet finde ud af, og personligt har jeg det rigtig godt med at være den der tager ansvaret for regningen på en måde, så hun slet ikke har noget at skulle have sagt. Altså bare gå hen over det som var det en bagatel.

Det er også blevet moderne at sige, at den der inviterer er den der betaler regningen. Det er jeg ikke enig i.

Hvordan har I det med det? Hvem skal betale for daten? Hvilke retningslinier bruger I? Skal vi som mænd holde fast i at være galante eller skal vi bøje os for den moderne kvinde, der også vil give et bidrag?

Lad os få nogle ideer og holdninger på banen her. Giv jeres mening til kende her under, og del jeres erfaringer.

Kommentarer

jegtænker skrev 16. juni 2019, kl. 11:15
jeg prøver kun at date over en kop kaffe første gang og der betaler jeg gerne, ang mad så venter jeg gerne til date nr 2 med kvinden og betaler da gerne ,har prøvet en del gange at kvinden næsten er ude af døren når der skal betales ved mad og så høre man aldrig fra hende mere .. så derfor kun en kop kaffe på første date

Enlige ulv skrev 21. aug. 2015, kl. 01:01
Inviterer jeg andre uanset hvem, så gør jeg mig til vært og betaler derfor også for gildet. Beslutter to sig for at spise sammen, er der mere naturligt at betale hver for sig. Har jeg betalt en regning, som andre vil splitte, så foreslår jeg, at de enten kan give kaffe eller lign. på vejen hjem eller selv invitere næste gang ... hvis grundlaget altså er for det ☺️ ... at gå i små sko betaler sig ikke i længden.

Bimbum skrev 14. aug. 2015, kl. 17:53
Han var godt nok et kedeligt eksemplar af racen MAND 😉 men du har så lært, at man aldrig skal sige ja tak til en invitation, hvis du ikke selv kan betale den fulde regning ... og lærepenge er som regel dyre ...

Joajen skrev 13. aug. 2015, kl. 20:04
Sidder lige og læser om de svar der bliver lagt ind. Hvad gøre gøre man, som kvinde der er blevet inviteret ud på en date med spisning og drikkelse på et godt spisested. Manden tilbyder, at betale inden det aftalte møde. De mødes på og alt ser perfekt ud, der bliver bestilt dyr middag med god vin, der bliver snakket og grinet, alt ser godt ud. Da regningen skal betales, sidder herren og roder i sin pengepung og opdager han har glemt sine penge og dankort og undskylder med han ikke kan betale regningen og spørger om hun kan lægge ud.. Så tænker jeg, hvad gøre man så..hun har jo heller ikke så mange penge, at hun kan betale regningen.. ??

Helen1949 skrev 13. aug. 2015, kl. 12:44
Helen1949
Deler regningen

carl skrev 12. aug. 2015, kl. 07:50
carl
før i tiden var det manden der betalte. så nu må det være kvindens tur

Fido skrev 11. aug. 2015, kl. 20:12
Fido
Det er egentlig en god debat, men problematikken kan diskuteres fra nu og i al evighed. Der er ingen facitliste. Jeg selv, ville vælge at betale mine egne udgifter ifm en date. På date`n vil man forhåbentlig fået talt så meget sammen, at spørgsmålet på afslappet vis kan afklares fremadrettet.

Bimbum skrev 11. aug. 2015, kl. 19:21
Det synes jeg i grunden er et lidt kompliceret spørgsmål ... Hvis/når jeg bliver inviteret, eller selv inviterer, forventer jeg nok, at den inviterende part betaler ... Aftaler vi at gå ud at spise, har jeg en ide om, at regningen deles ... Men ingen tvivl, spørgsmålet skal være løst inden tidspunktet, hvor tjeneren kommer med regningen - alt andet vil være pinligt! Vi er voksne mennesker og formodes at kunne kommunikere - så egentlig burde det ikke være noget stort og uoverskueligt problem.

Hygge skrev 9. aug. 2015, kl. 20:43
Jeg har haft lidt svært ved at tage imod, idet jeg så synes at jeg skylder noget til gengæld. Da jeg var ude med en mand, der insisterede på at betale, og jeg ville splitte op, sagde han nok så galant: "kan du ikke acceptere at jeg betaler? Jeg tjener jo mindst det dobbelte af dig." Det var et argument jeg bøjede mig for uden at føle mig undertrykt. Jeg har tit tænkt tilbage på den måde at gøre det på. Jeg har senere godt kunnet acceptere, at mænd betaler for mig, da de fleste mænd jo er højere løn end kvinderne. Jeg kunne dog godt savne, at det blev sagt højt. Ellers synes jeg, at det er den der inviterer der betaler. Jeg synes, det er et dårligt signal at sende, at splitte op, ved første date - det virker meget nøjeregnende. Jeg giver gerne næste gang, med mindre han er meget mere velhavende end mig.

Pigen fra Øen skrev 9. aug. 2015, kl. 20:32
Deler

mrsx skrev 9. aug. 2015, kl. 20:05
Bliv dog enig om dette før i mødes. Kan lige hilse og sige at med mindre det er aftalt at vi deles så er der 0 sympati hvis det forventes at jeg betaler for os begge ved en date jeg er inviteret til.

Dyveke skrev 9. aug. 2015, kl. 19:51
Dyveke
min mening - vi skal deles om alle udgifter - og så kan vi invitere og betale ved særlige lejligheder , min mening - jeg er kvinde

arvid26 skrev 9. aug. 2015, kl. 18:29
Kvinden kan sagtens være den der betaler, forfor ikke, men for mit eget vedkommende,vil jeg da gerne betalle for den første date,vi har ligestilling som kvinden på råber sig.

LuPo62 skrev 9. aug. 2015, kl. 17:47
Jeg har det fuldstændig som du - første date er på mandens (gentlemandens) regning. Der er ikke mange kvinder i en moden alder der synes det er sjovt eller spændende at dele eller ligefrem betale regningen Jeg har prøvet et par gange at min date sagde jeg vil gerne give det næste glas og det har jeg accepteret - det handler måske også lidt om at hun signalerer selvstændighed og vil vise hun ikke er til salg for et glas eller 2 og det er selvfølgelig helt ok. I bund og grund handler det jo bare om almindelige pli og god opførsel - og tro mig alle kvinder vil da gerne feteres og føle sig udvalgte og særlige og især på første date - det er da en del af spillet og behøver ikke gøres svært eller inviklet. Helt og lykke til alle datere

farmer2 skrev 9. aug. 2015, kl. 17:29
farmer2
det er ok at man deles om det det man vil nyde hvis det er derhjemme er det en anden sag det kommer an på hvor og hos hvem farmer 2

ensomme skrev 9. aug. 2015, kl. 14:12
ensomme
Jeg syntes det er ok at man deles om regningen når man er ude at spise sammen. Samtidig syntes jeg også at Senior.dk. skal slå en slag for at når man dater en her på siden behøver det ikke altid være manden som tar interaktivt.

alexkaae skrev 9. aug. 2015, kl. 13:57
alexkaae
nok lidt gammeldags men jo manden betaler

Sol 49 K skrev 9. aug. 2015, kl. 13:52
Giver Julia ret...jeg falder også for en gentlemen....

Tonto skrev 9. aug. 2015, kl. 13:49
Altså ...hallo...hallo....Hva' er det for en snak du der du ...er du en mand eller hvad..????..Det er nu ikke en selvfølge at man deles om regningen....men er det ikke i orden at være lidt gammeldags og så betale regningen.....

young forever skrev 9. aug. 2015, kl. 12:37
young forever
Hvis man bliver inviteret på frokost/middag, er der da ingen tvivl om, hvem der betaler. Hvis der bliver en anden gang, snakker man om det på forhånd

hanserik skrev 9. aug. 2015, kl. 12:26
Det gør jeg!

dina26 skrev 9. aug. 2015, kl. 12:07
Jeg syntes det er ligemeget hvem der betaler bliver der en anden gang kan man så snakke om det . Venlig hilsen Dina 26

MeMaxy skrev 9. aug. 2015, kl. 12:02
MeMaxy
Det er lidt noget pjat vi diskutere hvem der betaler for middagen. Vi er på første date med en mulig partner. Jeg vil gerne betale for den hyggelige middag. Samtidig vil jeg også blive glad hvis hun tilbyder at betale for del.

ben skrev 9. aug. 2015, kl. 12:01
ben
Sommetider i sommer...efter de første par minutter: Jeg invitere hende til at flyve til København eller Flensborg. Så vi kan har en dejlig middag og aften. Jeg betaler selvfølgelig. Liv skal også være spændende.

Julia skrev 9. aug. 2015, kl. 11:59
Jeg holder stadig på, at det er rart, når en mand er galant, holder døren for en, lader kvinden gå først, trækker stolen ud for en, betaler for daten og i det hele taget viser kvinden opmærksomhed, så kan man jo altid aftale, at, næste gang vi går ud, ja så er det mig (kvinden) der betaler. Selv om jeg tidligere
kæmpede i de røde sokker, har jeg altid følt mig glad, når en mand viste mig opmærksomhed, det gælder stadigt for mig!

fregnen skrev 9. aug. 2015, kl. 11:57
deles om regningen

Smilende kok skrev 9. aug. 2015, kl. 11:29
Man deler.

Smilende kok skrev 9. aug. 2015, kl. 11:28

Lone 52 skrev 9. aug. 2015, kl. 11:05
Lone 52
Deler

Sol 49 K skrev 9. aug. 2015, kl. 11:04
Iøvrigt synes jeg også dette skal aftales inden en evt. middag, men jeg vil også selv betale, såfremt jeg kan se det bliver en engangsdate. Har betalt på anden date, hvis han har betalt på den første, så jeg ikke føler at skylde nogen noget. Det må være det rigtige at gøre.

Bchri skrev 9. aug. 2015, kl. 10:59
Ved første date syntes jeg regningen skal deles, Så føler kvinden ikke at hun "står i gæld" til en muligvis engangs date

Sol 49 K skrev 9. aug. 2015, kl. 10:43
Jeg synes dette er godt at få debatteret.
Det kommer også an på om det bare er en kop kaffe eller en middag med alt!
Jeg har kun een gang været ude for middag med alt og da sagde han fra starten at han betalte...det var så flot...har også været ude for een der, efter bare en kop kaffe, som han inviterede på, "ikke kunne få pungen op af lommen" og begyndte at ville have kontantrabat....det var pinligt, endte med at jeg betalte og han accepterede uden videre!!!

Smølf46 skrev 9. aug. 2015, kl. 10:32
Med mindre andet er aftalt må det være den der har inviteret der betaler.

sahmroy skrev 9. aug. 2015, kl. 10:01
Man kan sagtens være galant, uden dog at skulle betale en regning. Som udgangspunkt bør man dele regningen ved et uforpligtende møde. Men jeg mener, at den der inviterer også betaler regningen, ja som noget helt naturligt. At manden tjener mest, ja det har da under ingen omstændigheder noget at gøre med, "hvem skal betale regningen". Såfremt manden tjener millioner mere end kvinden, ja da kan kvinden jo i princippet gøre "en god investering" - såfremt det er hende der betaler - ikke sandt. "Velbekomme derude".

alice skrev 9. aug. 2015, kl. 09:07
alice
ups taste fejl - manden tjener....

alice skrev 9. aug. 2015, kl. 09:06
alice
Det er stadig sådan at manden træner mest uanset om manden og kvinden arbejder med det samme og sidder ved siden af hinanden i samme firma, så selvfølgelig er det manden der betaler... Så meget for den ligestilling... Faktisk har jeg selv siddet sammen med en der fik 5000 kr mere om måneden pga hans køn...

ben skrev 9. aug. 2015, kl. 09:05
ben
Hvis jeg invitere en kvinde, så betaler jeg også.

lykke46 skrev 9. aug. 2015, kl. 09:04
lykke46
helt enig med Vivianne .... Vh Lykke 46

vivianne skrev 9. aug. 2015, kl. 08:30
vivianne
Jeg synes at man skal dele regningen på
første date, senere er det måske privat
man spiser ell. drikker et glas vin.
Vh. Vivian67


Skrevet af: David Fønsbo